| 
			 
				|  | Lektura, pomoč in vezava diplom, diplomska naloga, magistrska Lektura, pomoč in vezava diplom, diplomska naloga, magistrska naloga, magisterij, diploma, pomoč pri pisanju diplome, pisanje diplome, pisanje diplomske naloge, pisanje magistrske naloge, študij, seminarska naloga
 
 |  
 
 
 
 
	
		| Poglej prejšnjo temo :: Poglej naslednjo temo |  
		| Avtor | Sporočilo |   
		| mojstudij Administrator foruma
 
 
 Pridružen/-a: 03.07. 2009, 16:07
 Prispevkov: 934
 
 
 | 
			
				|  Objavljeno: 22 Apr 2011 05:32    Naslov sporočila: NAVODILO ZA PISANJE DIPLOMSKEGA DELA IN OPRAVLJANJE DIPLOMSK |   |   
				| 
 |  
				| NAVODILO ZA PISANJE DIPLOMSKEGA DELA IN OPRAVLJANJE DIPLOMSKEGA IZPITA
 1. DIPLOMSKO DELO: NAMEN, VRSTE
 Z izdelavo diplomskega dela študent, študentka dokaţe, da zna uporabiti znanje teorije in
 metodike socialnega dela in metodologije raziskovanja v socialnem delu pri reševanju
 konkretnega teoretskega ali praktičnega problema s področja socialnega dela. Uspešno
 izvedeno in ubranjeno diplomsko delo odločilno vpliva na uspeh diplomskega izpita kot
 celote. Glede na vrsto problema, ki ga delo obravnava, in prevladujoči pristop bomo v okviru
 tega navodila razdelili diplomska dela na dve vrsti: (1) teoretske razprave na podlagi literature
 in (2) empirične raziskave. Vsaka od teh dveh vrst zahteva drugačen pristop in tudi poročilo je
 drugače sestavljeno.
 1.1. Diplomsko delo kot teoretska razprava na podlagi literature
 Pri tej vrsti del obdelamo določeno vprašanje, pojav ali področje proučevanja le na podlagi
 literature, ne da bi sami zbirali primarne podatke z opazovanjem in spraševanjem ali znova
 analizirali podatke, ki so jih zbrali drugi, in ne da bi ob tem opisovali svoje praktične izkušnje
 o tem vprašanju. V okviru takega dela poskušamo urediti dosedanja spoznanja, jih
 sistematizirati, opozoriti na skladnosti in razlike med ugotovitvami in sodbami različnih
 avtorjev, opozoriti na protislovja v ugotovitvah in razlagah in na nerešene probleme, ob tem
 pa ponuditi tudi svoje rešitve, razlage in domneve. Izbira literature mora biti pretehtana,
 dovolj široka in reprezentativna (upoštevati je treba tudi tujo literaturo). Razviden mora biti
 študentov, študentkin samostojni deleţ pri obdelavi problema. Te vrste delo je morda na videz
 enostavnejše od empirične raziskave, saj ne zahteva praktičnega terenskega dela, v resnici pa
 zahteva precej natančnega dela in ustvarjalnega mišljenja, zato tudi ni veliko študentov,
 študentk, ki bi se odločili zanj.
 Za pisanje teoretskih del ni splošne dispozicije, saj vsak problem zahteva drugačno
 razporeditev snovi; sistematizacija snovi je ţe del ustvarjalnega posega. Študent, študentka, ki
 se odloči za teoretsko delo, bo morda s pridom uporabil, uporabila zlasti navodila, ki se
 nanašajo na izbiro teme in na delo z viri.
 1.2. Diplomsko delo kot empirična raziskava
 V empirični raziskavi študent, študentka s pomočjo metod opazovanja, spraševanja in uporabe
 sekundarnega gradiva zbere in analizira izkustveno gradivo, ki se nanaša na določen problem
 ali področje. Te raziskave potekajo v skladu z načeli metodologije raziskovanja v socialnem
 delu, pri njih se uporabljajo raziskovalne metode socialnega dela. Ker je vprašanju, kako se
 izvajajo raziskave v socialnem delu, posvečen poseben predmet in se lahko o tem študentje,
 študentke poučijo v učbenikih in drugi literaturi, tega ne bomo ponavljali. V tem navodilu ne
 31
 bomo dajali navodil za načrtovanje in izvajanje raziskave, ker predpostavljamo, da študent
 pozna to snov, ko se loti izdelave diplomskega dela. Omejili se bomo zlasti na vprašanje,
 kako napisati poročilo o izvedeni raziskavi, poročilo, ki ima hkrati funkcijo diplomskega dela.
 Ker pa gre pri diplomskem delu vendarle za raziskavo s posebnim namenom, bomo posvetili
 nekaj pozornosti tudi izbiri teme.
 Empirične raziskave na področju socialnega dela, kot jih izvajajo študentje, študentke v
 okviru diplomskih del, lahko v grobem razdelimo na štiri vrste: (1) raziskave o praktičnem
 socialnem delu samega študenta, študentke, (2) raziskave o socialni problematiki in kakovosti
 ţivljenja različnih populacij, (3) raziskave o socialnovarstvenih ukrepih in postopkih
 socialnega dela, (4) zgodovinske raziskave s področja socialnega dela, socialnega varstva in
 socialne politike.
 1.2.1. Diplomsko delo kot analiza študentovega praktičnega dela
 Diplomsko delo je lahko analitično poročilo o praktičnem socialnem delu s posameznikom,
 skupino ali skupnostjo, ki ga je študentka opravljala bodisi v okviru prakse ali terenskih vaj
 bodisi posebej kot svoje diplomsko delo, kar je pri nas še redko, je pa mogoče in zelo
 zaţeleno. Te vrste diplomsko delo je prav tako raziskovalno delo in ima zato enako okvirno
 strukturo ali dispozicijo kot druga empirična raziskovalna dela. Svoje praktično delo lahko
 študentka analizira z različnih vidikov, tako kot katero koli drugo problemsko področje.
 Pri te vrste delu študentka v uvodu povzame osnovna spoznanja, ki so teoretska in metodična
 podlaga obravnave, nato opredeli cilj ali problem analize. Cilj je lahko evalvirati svoje delo,
 razumeti potek dogodkov in lastne odzive ali ravnanje ipd. Nato opiše vire empiričnega
 gradiva oziroma metode zbiranja in analize, opiše okoliščine, v katerih se je delo odvijalo
 (institucionalni okvir, populacijo), opiše, kako je delo potekalo (opis je lahko kronološki ali
 sistematski ali kombiniran), analizira potek dela glede na koncepte, ki jih je opredelila v
 uvodu, in s pomočjo instrumentov za opazovanje in analizo navede rezultate obravnave
 (učinke na udeleţence), metodične izkušnje in sklepe ali domneve, ki izhajajo iz opravljenega
 dela.
 1.2.2. Diplomsko delo kot analiza socialne problematike ali kvalitete
 življenja različnih populacij
 Diplomska dela so velikokrat analize socialnih problemov, ţivljenjskih razmer ali kvalitete
 ţivljenja različnih populacij ali pa druţbenih pogojev in posledic določene problematike. Taka
 dela so bila v preteklosti zelo pogosta. Pokazalo pa se je, da so se stereotipno ponavljala. Tako
 npr. vrsta del obravnava ţivljenjske razmere starejših ljudi v različnih krajih. Vsa ta dela so si
 podobna po izhodiščih, metodologiji in tudi rezultatih. Še vedno so zaţelena dela, ki bi
 raziskala bolj omejene in bolj aktualne probleme, npr. problematiko brezposelnih, ţivljenjske
 in delovne obremenitve socialnih delavk ipd.
 32
 1.2.3. Diplomsko delo kot analiza socialnovarstvene dejavnosti in socialnega
 dela
 Predmet diplomskega dela je lahko analiza socialne politike na določenem področju ali
 analiza druţbenih dejavnosti, ki so namenjene reševanju socialne problematike,
 socialnovarstvenih storitev, ukrepov, dela socialnih sluţb oziroma ustanov, programov in
 projektov, metod socialnega dela ipd. Sem sodijo, na primer, evalvacija delovanja
 materinskega doma, delovanje skupine za samopomoč ţenskam, ţrtvam nasilja v druţini,
 evalvacija razvojnih in preventivnih projektov socialnega dela.
 1.2.4. Diplomsko delo kot prikaz in analiza zgodovinskega razvoja
 socialnovarstvene dejavnosti ali ustanove
 Posebna vrsta raziskovalnih del so zgodovinopisna dela. Ta imajo drugačno dispozicijo, kot je
 ta, ki je predstavljena tukaj. V osrednjem delu je namesto poglavij »Problem«,
 »Metodologija«, »Rezultati in interpretacija« kronološko urejen dokumentiran prikaz razvoja
 dejavnosti ali ustanove. Kronološki prikaz je lahko urejen kot enostavna kronologija ali kot
 kronologija po več sistematskih vidikih (posebej npr. razvoj dejavnosti javnega sektorja in
 posebej zasebnega sektorja). Podrobnejša navodila glede zgodovinopisnih del dobijo
 kandidatke pri mentorici.
 2. IZBIRA TEME ZA DIPLOMSKO DELO
 2.1. Viri idej za teme
 Prvo vprašanje, s katerim se mora spopasti bodoči diplomant, je, kaj naj izbere za temo
 svojega diplomskega dela. Da bi se lahko smotrno odločil, je dobro, da si najprej ustvari
 pregled nad različnimi moţnimi temami. Viri idej za teme so dotedanji študij, osebne izkušnje
 in interes, predlogi učne baze, teme, ki jih razpiše šola ali priporoči mentor, in pregled
 dokumentacije.
 2.1.1. Študijske vsebine
 Na podlagi dosedanjega študija študentka ve, katera vprašanja in področja jo zanimajo bolj,
 katera manj, katera področja so bolje proučena, katera slabše. Morda si je ob študiju ţe
 izoblikovala prav poseben interes za določen problem ali določeno temo. Pri vajah se je
 seznanila z različnimi področji socialnega dela in z njegovimi metodami. Pri več predmetih je
 morala izdelati seminarske naloge, pisne vaje in različna poročila. Vsako tako delo lahko
 vzame za izhodišče svojega diplomskega dela. Za začetek si lahko napiše seznam tem, ki jo
 zanimajo.
 33
 2.1.2. Osebne izkušnje
 Te so zelo pomemben vir idej za teme. To velja tako za osebne izkušnje v vsakdanjem
 ţivljenju in pri poklicnem delu kot tudi za izkušnje, ki si jih je študentka pridobila pri vajah,
 praksi, prostovoljnem delu, ko se je spoznala s problemi različnih populacij in z metodami
 socialnega dela.
 2.1.3. Predlogi učne baze
 Študentka lahko povpraša na učni bazi, če je potreba po kakšni raziskavi ali analizi, ki bi
 prispevala k razvoju njihovega dela. Ustanove, ki si prizadevajo izboljšati svoje delo in razviti
 nove pristope, same dajejo pobude za raziskave in sta jim diplomantkina pomoč in
 sodelovanje zelo dobrodošla.
 2.1.4. Teme, ki jih razpiše šola
 Posamezni učitelji na FSD vsako leto objavijo teme s področij, ki jih zanimajo ali na katerih
 raziskovalno delajo. Razpis tem je objavljen na oglasni deski v šoli. Tudi učitelji, ki kakšno
 leto ne razpišejo tem, bodo vedeli študentu svetovati glede tem s svojega področja, zato ni
 odveč, če se študentka kar osebno obrne nanje. Dobro pa je, če se na tak pogovor pripravi in
 vnaprej nakaţe, kaj jo zanima.
 2.1.5. Pregled dokumentacije
 Ne glede na to, na kateri vir se bo študentka pri svojem izbiranju najbolj oprla, je dobro, da
 nekaj časa posveti pregledu katalogov in drugih dokumentacijskih virov v knjiţnici. Zlasti je
 dobro pregledati katalog diplomskih del FSD. V tujih časopisih za socialno delo najdemo
 sezname doktorskih disertacij, ki so lahko vir idej za raziskave tudi na dodiplomskem študiju.
 Pomemben vir idej so povzetki (abstrakti), to so revije, ki objavljajo izvlečke člankov iz
 velikega števila strokovnih revij in občasno tudi naslove ali izvlečke magistrskih in doktorskih
 del (Abstracts of Social Work). Tak vir so tudi bibliografije del s področja socialnega dela,
 socialnega varstva in socialne politike. Pomagamo si lahko s stvarnimi kazali strokovnih
 časopisov, zbornikov in knjig. Ko smo tako pregledali vire, sestavimo seznam moţnih tem.
 Uredimo jih po vrsti glede na svoj interes ali verjetnost, da bomo temo izbrali.
 2.2. Kriteriji za izbiro teme
 Pri presojanju, katero temo naj izberemo, se bomo oprli v prvi vrsti na ta merila: (1) naše
 zanimanje za temo, (2) novost in izvirnost teme, (3) pomen za prakso ali teorijo, (4)
 metodološka zahtevnost teme, (5) dostopnost podatkov oziroma praktične moţnosti za
 izvajanje raziskave.
 34
 2.2.1. Zanimivost teme
 Prednost bomo dali temi, ki nas bolj zanima. Zanimanje, radovednost je najpomembnejše
 gibalo raziskovalnega dela. Če se lotimo teme, ki nas ne zanima, bo delo teţje in manj
 uspešno.
 2.2.2. Novost in izvirnost teme
 Nove in izvirne teme so bolj zaţelene kakor teme, ki zgolj v nekoliko spremenjeni obliki
 ponavljajo, kar je ţe bilo raziskano. Vendar pa so sprejemljive tudi ponovitve (replikacije)
 študij, če se jih lotimo prav z izrecnim namenom, da bi preverili ugotovitve kakšne prejšnje
 raziskave. Če se odločimo za raziskavo o ţivljenjskih razmerah starostnikov v občini, sicer ne
 bomo pohvaljeni za izvirnost, a tema tudi ne bo zavrnjena, saj je verjetno pomembna za
 občino, tudi kadar se da vnaprej napovedati, da rezultati ne bodo dosti drugačni kot v sosednji
 občini, kjer je bila taka analiza ţe opravljena.
 2.2.3. Pomen za prakso in teorijo
 Bolj zaţelene so teme, ki so pomembne za prakso ali teorijo, kot teme, ki so postranskega
 pomena. Raziskava, ki bi osvetlila pereč druţbeni problem, ima večjo teţo od raziskave, ki se
 loteva problema, ki ni niti pereč niti razširjen. Vendar ima lahko kakšen poseben problem, ki
 sicer ni zelo razširjen in ni videti pereč v širšem kontekstu, usodne posledice za ljudi, ki jih
 zadeva – tudi tak problem si zasluţi vso pozornost.
 2.2.4. Metodološka zahtevnost
 Izbiro teme moramo prilagoditi svojemu znanju metodologije, metodološkim interesom in
 moţnostim za izvedbo določenega metodološkega načrta. Nekaterim je bliţja kvalitativna,
 drugim kvantitativna metodologije. Kvalitativne raziskave niso »laţje« od kvantitativnih,
 narobe, zahtevajo celo več sposobnosti za ustvarjalno mišljenje in abstrahiranje, saj je pri njih
 manj moţnosti, da bi se oprli na vnaprej izdelane rutinske in računalniško podprte postopke
 obdelave in analize gradiva.
 2.2.5. Praktične možnosti za izvedbo raziskave
 Na koncu moramo pri izbiri upoštevati še različne praktične omejitve. Vprašati se moramo, ali
 bomo lahko prišli do podatkov, ki jih ţelimo zbrati, ali bomo lahko izvedli raziskavo v
 predvidenem roku in ali ne bo od nas zahtevala preveč časa, energije in sredstev.
 35
 3. DELO Z VIRI (LITERATURO)
 3.1. Pregled in izbor virov
 Ţe pri izbiranju teme smo pregledali različno literaturo. Delo z viri, študij literature,
 izpisovanje, urejanje zapiskov in podobna opravila spremljajo izvajanje raziskave v vseh
 fazah. Sestavljajo tiho in marljivo študijsko delo, ki poteka vzporedno ob različnih praktičnih
 opravilih izvajanja raziskave. Pri zbiranju gradiva ima izbira virov velik pomen, še zlasti je
 pomembno novo, še neznano in neobdelano gradivo.
 Naše brskanje po knjiţnici naj bi vodilo do tega, da na koncu sestavimo delovno bibliografijo.
 To je seznam virov, ki jo nameravamo pregledati in upoštevati pri pisanju naloge. Zato si
 zapišemo vse podatke o literaturi, do katerih pridemo pri iskanju po katalogih. Najbolje je, če
 si oblikujemo kartoteko, tako da si podatke za vsako enoto literature zapišemo na poseben
 listek ali kartico. Te kartice lahko potem poljubno razporejamo. Seznam bomo med študijem
 literature in izpisovanjem še dopolnjevali. Delovno bibliografijo pokaţemo tudi mentorju, ki
 nam bo svetoval, katera dela so pomembna in s katerimi deli naj dopolnimo delovno
 bibliografijo.
 3.2. Branje
 Izbira literature, ki jo nameravamo upoštevati pri pisanju, naj bo dovolj široka, da ne bomo ţe
 na začetku spregledali pomembnega dela. Seveda pa to ne pomeni, da bomo morali prebrati
 goro knjig. Le pregledali jih bomo. Prebrali in izpisali pa si bomo le tisto, kar je pomembno za
 našo temo. In tu je prvo in najvaţnejše pravilo – ne zapičimo se v prvo debelo knjigo z
 namenom, da bi jo preštudirali od prve do zadnje strani. Izberemo si več knjig in jih najprej na
 hitro pregledamo. Ravnamo se po tehle pravilih:
 (1) Preletimo naslovno stran in podatke o piscu. Je pisec znan strokovnjak? Je knjiga nova,
 niso podatki morda zastareli?
 (2) Preletimo predgovor ali uvod. Tu pisec navadno povzame osnovne misli svojega dela in
 nam tako prihrani branje cele knjige.
 (3) Preletimo kazalo. Je v knjigi kaj uporabnega za naš namen?
 (4) Prelistamo knjigo in preletimo naslove in podnaslove. Označimo si odstavke, ki pridejo v
 poštev.
 (5) Pregledamo slike, grafikone, tabele. Morda je v njih kaj zanimivega za nas.
 (6) Preletimo stvarno kazalo (indeks). Se pojavljajo v knjigi pojmi, ki jih bomo omenjali v
 svojem poročilu?
 (7) Ko smo tako pregledali več knjig in označili poglavja, odstavke, strani ali pojme, ki so
 pomembni za nas, vzamemo prvo knjigo, se vrnemo k označenim odstavkom in jih
 preštudiramo. Naredimo si jasne in natančne izpiske.
 (
  Ko smo si izpisali, kar smo nameravali, preverimo še enkrat, ali smo v resnici izčrpali vse, kar smo si prej označili, in ali so zapiski natančni.
 36
 3.3. Izpisovanje iz literature
 Izpiskov iz literature ne pišemo v zvezke, ampak na kartice oziroma na ločene liste, ki jih
 lahko nato poljubno razporejamo. Pripravimo si sveţenj listov ali kartic formata, ki nam
 ustreza (primeren format je npr. A5 ali pa format bibliotečne kartice). Ob gornjem robu
 kartice napišemo pojem (geslo), na katerega se nanaša izvleček, zaporedno številko dela (na
 seznamu literature, ki jo nameravamo upoštevati), in stran. Sledi izvleček ali pa dobeseden
 citat. Pri izpisovanju in oblikovanju izvlečkov upoštevamo ta priporočila:
 (1) Beleţke naj bodo kratke, toda popolne in točne. Ni nam treba pisati celih stavkov.
 (2) Beleţke pišemo s svojimi besedami, razen če so dobesedni citati ali če iz kakšnega
 drugega razloga ţelimo čim bolj verno ponoviti besede avtorja.
 (3) Napišemo vse podatke, ki jih bomo potrebovali, in sicer pri prvem izpisovanju. Ne
 zanašamo se na to, da bomo izpisek kdaj pozneje dopolnili.
 (4) Pišemo čitljivo, tako da bomo pozneje brez teţav brali svoje zapiske.
 (5) Lahko uporabljamo okrajšave in kratice, toda le, če je gotovo, da jih bomo pozneje brez
 teţav razumeli.
 (6) Bibliografski in drugi podatki, ki jih nameravamo upoštevati, naj bodo popolni, da nam jih
 ne bo treba ponovno iskati in dopolnjevati.
 (7) Povzamemo glavne misli in ne prepisujemo podrobnosti.
 (
  Od časa do časa pregledamo in uredimo kartice, da vidimo, kaj manjka. Z računalniškim urejevalnikom besedila lahko izvlečke vnašamo neposredno pod ustrezna
 poglavja dispozicije naloge, jih kopičimo in sproti urejamo.
 3.4. Urejanje svoje dokumentacije
 Kartice, ki smo jih nastavili ob pisanju diplomskega dela (lahko pa s tem sistemom začnemo
 ţe pri pisanju seminarskih nalog), so zametek naše lastne dokumentacije. Zato jih po zagovoru
 diplomskega dela ne zavrţemo. Pri strokovnem delu bomo morali še večkrat opraviti kakšno
 analizo, pripraviti poročilo ali članek, predavanje in podobno. Svojo kartoteko izpiskov bomo
 lahko dopolnjevali in preurejali ter jo prilagajali vsakokrat drugemu namenu. Na ta način si
 lahko prihranimo veliko časa in ţivcev in izboljšamo kvaliteto svojih poročil.
 Če smo vešči, lahko za ta namen uporabimo tudi računalniški program za urejanje baz
 podatkov, npr. Access.
 37
 4. PISANJE DIPLOMSKE NALOGE
 4.1. Diplomska naloga kot besedilo (navodila glede sloga)
 Dobra diplomska naloga je znamenje piščeve strokovnosti in usposobljenosti za znanstveno
 raziskovanje določenega področja. Zato jezik v diplomski nalogi ne sme biti esejističen,
 literaren, ampak stvaren, znanstven. To pomeni, da se izraţamo jasno, razločno in pravilno ter
 da dosledno uporabljamo strokovno terminologijo. To pa ne pomeni, da mora biti pisanje
 suhoparno. Narobe, če se izraţamo jasno in zavzeto sledimo osrednji misli ali dokazovanju,
 bo naše pisanje zanimivo.
 Slog je najbolj oseben izraz pisca in je nanj najteţje vplivati ter ga izboljšati. Nekateri se pač
 laţje in lepše izraţajo, drugi teţje in bolj okorno. Vendar se da s tem, da nas opozorijo na
 napake, in z vajo tudi pri tem marsikaj izboljšati. Najpogostejše kazijo slogovno podobo nalog
 (1) izrazna zavrtost, (2) leporečje in (3) okolišenje.
 (1) Prva napaka je izrazna zavrtost. Pogosto se zgodi, da študentka pri ustnem zagovoru pove
 o svojem delu veliko več zanimivega in na boljši način, kot je zapisano v delu. Kot da bi se
 ljudje, kadar pišejo, bali naravnost povedati, kaj mislijo. Kot da bi se jim zdelo, da njihova
 premišljevanja niso dovolj »vzvišena«, da bi jih smeli zapisati. Sprostimo se, pustimo mislim
 prosto pot, zapisujmo, kar vam pade na pamet; pozneje bomo izločili tisto, kar ne sodi v
 besedilo. Opišemo zanimive podrobnosti, drobna opaţanja, doţivetja in misli, ki so povezani
 s predmetom raziskave. Izredno koristno je, če ves čas, ko izvajamo raziskavo, pišemo
 raziskovalni dnevnik. Tako ohranimo v spominu zanimiva doţivetja in razmišljanja in jih
 lahko vključimo v diplomsko nalogo.
 (2) Druga napaka je prikrivanje miselne praznine z leporečjem in frazarjenjem, ki nič ne pove.
 Kadar so te sestavine v nalogi po nemarnem, se jih da nadomestiti s pomensko bogatejšimi
 stavki; v nasprotnem primeru jih je treba črtati.
 (3) Tretja napaka je okolišenje in nepotrebno zapletanje misli. Beremo na primer: »Če svoje
 razmišljanje omejim na okvir našega zavoda, ugotavljam, da v zavodu še nismo uspeli
 organizirati načinov razvijanja strokovnega dela.« Bolje bi bilo: »V našem zavodu se
 strokovno delo ne razvija tako, kot bi ţeleli. Ne vem pa, ali to velja tudi za druge ustanove te
 vrste pri nas.« Povejmo naravnost, kar mislimo! Tudi uradniški in aktivistični jezik kazi
 podobo naših nalog.
 V nadaljevanju bomo natančneje pojasnili, kako pišemo posamezna poglavja naloge. Tu je le
 nekaj navodil za laţji začetek. Navadno ni najbolje, če se lotimo pisanja naloge pri
 predgovoru. Tega bomo napisali prav nazadnje, ko bo pred nami celotno delo. Najbolje je, da
 začnemo pisati tisti del naloge, pri katerem nam bo šlo pisanje najlaţje od rok. Na začetku se
 ne ubadajmo preveč z vprašanji razporejanja snovi, ampak pustimo mislim prosto pot. Urejali
 bomo pozneje.
 38
 Vedeti moramo tudi, da pišemo poročilo za druge ljudi, za bralce, da bi jih obvestili o svojem
 raziskovalnem delu. Bralci ne poznajo naših motivov in razlogov, zaradi katerih smo izbrali
 določeno temo, ne vedo, kaj smo premišljevali in doţivljali med izvajanjem raziskave, ne
 poznajo razlogov za posamezne raziskovalne odločitve, tudi niso podrobneje seznanjeni s
 posebnim področjem problematike, ki smo ga raziskovali. Vse to jim je treba pojasniti.
 Pišimo tako, da bo drugim jasno, kaj smo delali in zakaj, kaj smo ugotovili in kaj to pomeni.
 4.2. Poglavja diplomske naloge
 4.2.1. Pregled poglavij (dispozicija)
 Poglavja diplomske naloge lahko razdelimo na tri širše enote: uvodni, osrednji in sklepni del
 naloge. (Teh treh delov ne naslavljamo posebej.) Poglavja v osrednjem in končnem delu so
 oštevilčena, tako kot je razvidno spodaj.
 ZAČETNI DEL:
 Podatki o nalogi
 Naslovna stan
 Kazalo
 Predgovor
 OSREDNJI DEL:
 1. Teoretski uvod
 2. Problem
 3. Metodologija
 4. Rezultati
 5. Razprava
 6. Sklepi
 7. Predlogi
 KONČNI DEL:
 8. Opombe (kadar niso pod črto)
 9. Uporabljena literatura
 10. PRILOGE
 11. Povzetek
 To so poglavja diplomskega dela, ki ima naravo raziskovalnega poročila. Lahko jih členimo
 na podpoglavja. Razen pri opisu metodologije, kjer moramo slediti predpisani shemi (ki jo
 navajamo spodaj), lahko podpoglavja oblikujemo po svoje. Spodaj bomo podrobneje pojasnili
 vsakega od teh delov.
 Za podrobnosti glede oblikovanja, sloga itn. diplomskega dela smiselno uporabimo navodila
 za pisanje v revijo Socialno delo, ki jih najdemo na spletni strani http://www.fsd.unilj.
 si/sd/pisanje_za_sd/2008070316575547/.
 39
 4.2.2. Začetni del diplomske naloge
 4.2.2.1. Povzetek za dokumentacijo (Podatki o diplomski nalogi)
 Pred naslovno stranjo je obrazec Podatki o diplomski nalogi. Vsebuje osnovne bibliografske
 podatke o nalogi in kratek izvleček v slovenščini in angleščini. Dokumentacijski list naj ne
 obsega več kot eno stran.
 Med drugimi podatki je treba navesti tudi ključne besede. To so gesla, ki opišejo vsebino
 naloge in njeno tematiko (npr. dobrodelnost, evalvacija, feministično socialno delo, javna
 dela, nasilje v druţini, odvzem roditeljske pravice, organizacija Karitas, organizacijski stres,
 pomoč na domu, posvojitev, psihosocialne obremenitve, samopomoč, sistemska teorija,
 skupine za samopomoč ipd.).
 4.2.2.2. Naslovna stran
 Naslovna stran vsebuje osnovne podatke o delu in mora biti urejena strogo po navodilih.
 Vsebuje: naziv šole, naslov, podnaslov (po potrebi), ime in priimek avtorja, ime in priimek
 mentorja, kraj (Ljubljana) in leto, ko je bila naloga oddana.
 Seveda mora biti vsa naloga jezikovno korektna, še zlasti pa to velja za naslov, ki je prvo, na
 kar bralci in bralke našega dela naletijo in po čemer ga tudi ţe presojajo.
 4.2.2.3. Posvetilo
 Posvetila pri diplomskih nalogah niso v navadi. Če se mu ne moremo odreči, naj bo kratko.
 Navada je, da se posvetilo napiše na posebno stran, takoj za naslovno stranjo, desno zgoraj.
 Prvi zgled:
 Janezu
 Drugi zgled:
 Vsem, ki posvečajo svoje proste ure otrokom, ki ne bodo nikoli odrasli
 4.2.2.4. Moto
 Tudi moto ni nujna sestavina diplomske naloge, a se ne pojavlja tako redko in je lahko prav
 primerno dopolnilo naloge, kadar jedrnato ali metaforično izraţa osnovno misel ali osnovni
 problem naloge. Za moto običajno izberemo misel ali verz znane osebnosti ali rek. Moto naj
 bo v vsebinski zvezi s temo naloge. Ne pišemo ga v narekovajih; ne pozabimo navesti imena
 avtorja. Tudi moto pišemo na posebno stran in pomaknjeno k desnemu robu. Ne pišemo
 naslova »Moto«.
 40
 Zgled:
 Kako je vendar mogoče, da bi del razumel celoto.
 Blaise Pascal
 4.2.2.5. Predgovor
 Predgovor bralca pouči o naravi našega dela in načinu, kako obravnavamo svojo temo. V
 predgovoru, ki naj bo kratek, opišemo okoliščine ali razloge, v katerih smo se odločili za
 obravnavanje določene teme ali za izbiro določenega zornega kota ali ravni obdelave, na
 kratko napovemo vsebino poročila, pojasnimo namen raziskave, omenimo pomembne
 omejitve pri posploševanju ugotovitev ali njihovi uporabi. Navada je, da na koncu predgovora
 omenimo osebe, ki so nam omogočile izvajanje dela in pri njem pomagale, ter se jim
 zahvalimo.
 4.2.2.6. Kazalo
 Predgovoru sledi kazalo. Sestavimo ga na koncu pisanja. Šele tedaj namreč lahko ob naslovih
 poglavij in podpoglavij navedemo tudi strani. Dokler delamo na konceptu, imamo na mestu
 kazala zapisano dispozicijo, ki nas usmerja pri pisanju in razporejanju gradiva. Poglavja in
 podpoglavja diplomskega dela so oštevilčena po enakem sistemu kakor v tem navodilu.
 4.2.2.7. Seznam tabel (če so v nalogi)
 V seznamu tabel navedemo zaporedne številke in naslove tabel. Zaporedne številke tabel
 oblikujemo tako, da je na prvem mestu zaporedna številka poglavja, v katerem se nahaja
 tabela, na drugem pa zaporedna številka tabele znotraj tega poglavja. Prvo tabelo v četrtem
 poglavju bomo torej označili s številko 4.1.
 Zgled:
 Tabela 4.1. Struktura populacije glede na spol .………………. 42
 6.2.2.8. Seznam slik (če so v nalogi)
 Tudi slike, sheme, diagrame ipd. označimo z zaporednimi številkami po istem načelu kot
 tabele.
 Zgled:
 Diagram 5.3. Struktura populacije glede na izobrazbo .………………. 51
 41
 4.2.3. Osrednji del diplomske naloge
 4.2.3.1. Teoretski uvod (pregled problematike)
 V tem delu jedrnato povzamemo dosedanja spoznanja o problemu, ki ga obravnavamo v
 diplomskem delu, na podlagi obstoječe domače in tuje literature. Ta pregled je kolikor
 mogoče stvaren; v njem navedemo raziskave, ugotovitve in teorije drugih avtorjev. Navajamo
 jih bodisi tako, da povzamemo njihove misli, bodisi tako, da dobesedno navedemo pomembne
 misli. Ob tem se moramo seveda drţati pravil o citiranju (glej spodaj). Dobesedne navedbe naj
 ne bodo predolge in naj jih ne bo preveč. Izbira literature, iz katere navajamo, mora biti dovolj
 široka. Iz uvoda mora biti razvidno, kako se naša raziskava vključuje v dosedanje
 raziskovanje naše teme in kaj naj bi prinesla novega.
 Problem raziskave je navadno povezan z naravo določene ustanove ali okolja (podjetja,
 ustanove, skupnosti), zato na koncu uvoda opišemo značilnosti okolja, v katerem smo izvajali
 raziskavo.
 Na vsak način se moramo pri pisanju teoretskega uvoda izogniti nekaterim slabim navadam:
 (1) Če povzamemo enega samega avtorja ali celo le eno njegovo delo, to pomenil, da se nismo
 seznanili z literaturo o področju, ki ga obravnavamo. (2) Uvod ni prosti spis, v katerem bi
 izlivali svoja čustva, ni »lepa knjiţevnost« in meditacija o določeni temi. Svojo prizadetost,
 sočutje in skrb izrazimo raje tako, da se čim širše razgledamo, kaj vesta znanost in stroka o
 pojavnih oblikah, vzrokih in načinih lajšanja teţav, ki jo morebiti obravnavamo v nalogi.
 Preglejmo strokovno literaturo! (3) Pregleda ni treba začeti s prazgodovino, amebo ali
 Sokratom. Ko povzemamo in navajamo misli drugih avtorjev, se ravnamo po pravilih, ki so
 opisana v odstavku o navajanju in sklicevanju.
 4.2.3.2. Problem
 Opis problema raziskave ima dva dela. (1) V prvem opišemo okoliščine, v katerih je prišlo do
 pobude za raziskavo. To velja zlasti za tiste raziskave, ki so zanje dale pobude učne baze ali
 kjer so rezultati zanimivi za učno bazo. V takem primeru opišemo, kako je prišlo do take
 pobude, s kakšnimi teţavami se srečuje učna baza in kako jih je poskušala rešiti doslej.
 Opišemo, kako nameravajo s pomočjo raziskave rešiti te teţave in čemu naj bi ugotovitve
 raziskave rabile. Če se problem ne nanaša na določeno učno bazo (organizacijo, ustanovo), so
 pa ugotovitve po našem potencialno uporabne za določeno vrsto organizacij, poskušamo to
 utemeljiti. Če je problem teoretske narave, se šteje, da smo te okoliščine opisali v teoretskem
 uvodu, in ta del opustimo. (2) V drugem delu navedemo vprašanja, na katera smo poskušali
 odgovoriti z raziskavo, in hipoteze, ki smo jih hoteli preveriti. Pri tem se ravnamo po
 metodoloških smernicah, ki smo jih dobili pri predmetu »metodologija raziskovanja v
 socialnem delu«.
 42
 4.2.3.3. Metodologija
 To poglavje je razčlenjeno na več točk. To sistematiko je dobro upoštevati. Le če se izkaţe, da
 za dano nalogo ni ustrezna, lahko metodologijo opišemo po svoje. V večini primerov pa se
 velja potruditi in opisati potek raziskave po teh točkah, saj nas ta shema navaja k metodološko
 discipliniranemu mišljenju.
 4.2.3.3.1. Vrsta raziskave, model raziskave in spremenljivke
 Opredelimo vrsto raziskave (npr. deskriptivna, komparativna, eksplanativna, eksperimentalna,
 kvalitativna, kvantitativna ipd.) in svojo opredelitev utemeljimo. Veliko raziskav, ki se
 izvajajo za diplomsko nalogo, je deskriptivnih. To pomeni, da poskušajo opisati določeno
 značilnost (npr. kvaliteto ţivljenja) ali ugotoviti stanje na eni ali več spremenljivkah pri
 določeni populaciji. Nimajo namena pojasnjevati in preverjati vzročnih odnosov. Pogoste so
 tudi komparativne raziskave, v katerih primerjamo skupine ali populacije glede določenih
 značilnosti. Če raziskava proučuje odnose med spremenljivkami, navedemo osnovne
 spremenljivke ali skupine spremenljivk in domnevne odnose med njimi navadno v obliki
 risbe, kjer so ti odnosi ponazorjeni s puščicami med liki, ki ponazarjajo posamezne variable.
 To je model raziskave.
 V vsakem primeru, naj bo raziskava deskriptivna ali komparativna, naštejemo v raziskavi
 upoštevane spremenljivke, jih definiramo oziroma razčlenimo in navedemo domeno vsake
 spremenljivke, tj., njene modalnosti ali razpon vrednosti (npr. »zakonski stan: samski/samska,
 poročen/a, razvezan/a, ovdovel/a«, »učni uspeh: zd, db, pd, odl«, »prisotnost na sestankih: 1 -
 13«).
 4.2.3.3.2. Merski instrumenti in viri podatkov
 Če smo v raziskavi zbirali primarne podatke (z opazovanjem ali spraševanjem), opišemo
 merski instrument, ki smo ga sestavili ali uporabili. Merski instrument je lahko opazovalna
 lista, ocenjevalna lestvica, test, vprašalnik ipd. Opišemo, kako smo ga sestavili, kakšen je
 (npr. koliko postavk obsega, kako so postavke grupirane) in kakšne so njegove metrične
 karakteristike, če so seveda znane. Če smo uporabili standardiziran merski instrument (test,
 lestvico), ne opisujemo, kako so ga sestavljali, ampak samo opišemo njegove značilnosti in
 metrične karakteristike ter na kratko povzamemo z njim povezano metodološko problematiko.
 Če je merski instrument obseţen, ga v celoti priloţimo v Dodatku (npr. vprašalnik), sicer pa
 ga navedemo v tem odstavku. Če smo v raziskavi uporabili sekundarne podatke, npr. podatke
 iz dokumentacije centra za socialno delo, šole, kadrovske sluţbe ipd., natančno navedemo
 podatke o virih in opišemo postopek prenašanja sekundarnih podatkov v obrazce, prilagojene
 našemu raziskovalnemu postopku.
 4.2.3.3.3. Populacija in vzorčenje (subjekti)
 Populacijo opredelimo tako, da navedemo stvarne, krajevne in časovne opredeljujoče pogoje.
 Navedemo, ali smo popisali celotno populacijo ali pa smo vzorčili, in navedemo razloge za
 svojo odločitev. Natančno opišemo postopek vzorčenja. Zlasti natančno moramo opisati osip,
 če je do njega prišlo, in izraziti domneve o vzrokih zanj in posledice za posplošljivost in
 43
 interpretacijo rezultatov. Če v raziskavi nismo proučevali statistične populacije, temveč
 kakšno druţbeno entiteto (skupino, skupnost, organizacijo) v obliki študije primera, opišemo
 njene temeljne značilnosti in značilnosti njenega okolja. Če gre za eksperimentalno ali
 komparativno raziskavo, opišemo izbor subjektov oziroma sestavo in značilnosti primerjanih
 skupin.
 4.2.3.3.4. Zbiranje podatkov
 Opišemo, kako je potekalo zbiranje podatkov (opazovanje, intervjuvanje, anketiranje).
 Navedemo, kdaj je potekalo, kje, kdo ga je izvajal in pri njem sodeloval, kakšne so bile
 reakcije opazovanih ali anketiranih. Opišemo vse okoliščine, ki bi lahko vplivale na presojo o
 zanesljivosti podatkov.
 4.2.3.3.5. Obdelava in analiza podatkov
 Navedemo, (1) ali smo zbrane podatke obdelali kvalitativno ali kvantitativno ali oboje; (2) če
 smo podatke obdelali in analizirali kvalitativno, opišemo, kako je potekala obdelava in
 analiza. (3) Če smo jih obdelali in analizirali kvantitativno, navedemo, ali je bila obdelava
 ročna ali računalniška (navedemo ime računalniškega programa). (4) Navedemo, katere
 statistične mere smo izračunali in po kakšnih postopkih. Za manj znane mere navedemo
 formule in opišemo postopke. Dokumentacijo o obdelavi priloţimo v Dodatku.
 4.2.3.3.6. Faze raziskave (po potrebi)
 To točko opišemo po presoji. Če je potek raziskave dobro razviden ţe iz dosedanjih točk, ga
 ne opisujemo ponovno. Pri nekaterih raziskavah pa si iz gornjih točk ne moremo ustvariti
 jasne predstave, kako je raziskava časovno potekala, zato to na tem mestu jasno opišemo.
 4.2.3.4. Rezultati
 Poglavju o metodologiji sledi poglavje o rezultatih. (To poglavje lahko včasih tudi zdruţimo z
 naslednjim v skupno poglavje z naslovom Rezultati in razprava.) V tem poglavju navedemo
 rezultate raziskave. Če smo gradivo obdelali kvantitativno, podamo na primer tabele, ki
 prikazujejo številčne porazdelitve odgovorov na anketo, grafične prikaze, tabele z
 izračunanimi statističnimi kazalci ipd. Če smo gradivo obdelali kvalitativno, navedemo
 različne vrste kvalitativnih prikazov (razpredelnic, matrik itn.). V obeh primerih dodamo tem
 prikazom besedilo, v katerem navedemo temeljne ugotovitve, kot so sicer razvidne iz
 prikazov. V tem poglavju navedemo samo najpomembnejše končne rezultate obdelave in
 analize, ne pa celotnega postopka in vseh vmesnih rezultatov (to gradivo priloţimo v
 Dodatku). Tudi poglavje z rezultati mora biti pregledno in berljivo. Če smo izvedli intervjuje,
 bomo obširne zapise intervjujev navedli v Dodatku, v poglavju Rezultati pa le rezultate
 njihove kvalitativne in kvantitativne obdelave. Tudi podrobne izračune statističnih kazalcev
 navedemo v Dodatku, v poglavju o rezultatih pa le končne izide izračunov. Na koncu poglavja
 jasno in nedvoumno odgovorimo na vprašanja, ki smo jih navedli v formulaciji problema
 oziroma potrdimo ali ovrţemo postavljene hipoteze.
 44
 4.2.3.5. Razprava
 V tem poglavju najprej še enkrat povzamemo osnovne ugotovitve iz prejšnjega poglavja, nato
 pa odgovorimo na vprašanja: (1) Kaj te ugotovitve pomenijo oziroma kakšni sklepi izhajajo iz
 njih glede teorije in prakse, v prid katerim teorijam ali postopkom govorijo. (2) Kakšne so
 omejitve dobljenih ugotovitev glede na uporabljeno metodologijo. Kritično ocenimo
 metodologijo in izvedemo iz te kritike ustrezne sklepe glede veljavnosti in posplošljivosti
 ugotovitev.
 4.2.3.6. Sklepi
 V tem poglavju strnemo dosedanje ugotovitve in razpravo v nekaj temeljnih ugotovitev ali
 sklepov.
 4.2.3.7. Predlogi
 Iz ugotovitev in sklepov izhajajo predlogi, ki so treh vrst: (1) predlogi za praktično delovanje,
 (2) predlogi glede teorije (pojasnjevanja) obravnavanih pojavov in glede metode socialnega
 dela, (3) predlogi glede nadaljnjega raziskovanja. Predlogi morajo izhajati iz ugotovitev, ne pa
 iz kakšne splošne »resolucije«. Če smo v diplomski nalogi ugotovili, na primer, da nezgode
 pri delu niso posledica obstoječih delovnih pogojev, ampak alkoholizma delavcev, potem iz te
 ugotovitve ne izhaja predlog, da je treba izboljšati delovne pogoje, temveč da je treba kaj
 ukreniti glede alkoholizma. Čeprav je to očitno, bomo našli analize, ki obravnavajo vprašanje
 odvisnosti nezgod od delovnih pogojev in se končajo s frazo, da je treba izboljšati delovne
 pogoje, ne da bi upoštevale dobljeni rezultat, iz katerega sploh ne izhaja tak sklep. Strinjamo
 pa se lahko, da je izboljšanje delovnih pogojev hvalevredno v vsakem primeru.
 4.2.4. Končni del diplomske naloge
 4.2.4.1. Opombe
 V opombah dodamo besedilu pojasnila ali komentarje, ki bodisi niso tako pomembni, da bi jih
 vključili v glavno besedilo, ali pa razvijejo kakšno temo, ki izhaja iz vodilne, a z njo ni v
 neposredni zvezi (digresija). Komentar se lahko nanaša na besedilo ali na vire, ki jih
 navajamo. Če ţelimo podrobneje pojasniti, kako smo prišli do kakšnega vira ali kaj menimo o
 njegovi verodostojnosti, to storimo v opombi. Opombe postavimo na konec besedila v
 poglavju Opombe (v urejevalniku besedila uporabimo funkcijo »končne opombe«, endnotes),
 lahko pa jih pišemo tudi pod črto (uporabimo funkcijo »opombe pod črto«, footnotes); v tem
 primeru seveda poglavje Opombe odpade.
 45
 4.2.4.1. Uporabljena literatura
 Vsak citat v besedilu mora biti opremljen z navedbo vira (dela in strani v njem), enako tudi
 misel, ki jo povzemamo s svojimi besedami. Če povzemamo večje sklope tujega besedila,
 navedba strani ni potrebna, je pa potrebna, če povzemamo misel s konkretnega mesta tujega
 besedila. Vsak vir, ki ga tako uporabimo, mora biti naveden tudi v poglavju Uporabljena
 literatura, kamor dodamo tudi vire, ki jih neposredno ne navajamo ali povzemamo, smo jih pa
 tako ali drugače uporabili, integrirali v svoje besedilo. Kot navodila za sklicevanje in seznam
 uporabljene literature uporabimo razdelke navodil revije Socialno delo o »Seznamu virov« in
 »Sklicevanju« na spletni strani http://www.fsd.uni-lj.si/sd/pisanje_za_sd/2008070316575547/.
 Kar zadeva seznam virov, se pisanje diplomskega dela razlikuje od pisanja znanstvenega
 članka po tem, da vsebuje vso uporabljeno literaturo, ne le virov, na katere se sklicujemo v
 besedilu.
 4.3.3. Priloge
 4.3.3.1. Dodatek (po potrebi)
 Naloga naj bo berljiva. To pomeni, da moramo bralcu kolikor mogoče olajšati prebijanje skozi
 besedilo, zato besedila ne smemo obremenjevati s preštevilnimi tabelami, obrazci ipd. Vse to
 sodi v Dodatek. V Dodatek sodijo primerek vprašalnika, opazovalne liste, kartotečne kartice,
 obrazca, obdelovalne in druge tabele, ki so bodisi preobširne bodisi premalo povedne, da bi
 jih vključili v besedilo, obširnejši zapisi intervjujev, zapisniki sestankov, skratka, vse tisto
 gradivo, ki sicer dokumentira trditve v osrednjem delu naloge, a je bodisi preobširno bodisi
 premalo povedno, da bi ga lahko smiselno uvrstili med samo besedilo.
 POZOR: Pri nalogah, ki vključujejo statistično obdelavo kvantitativnih podatkov (npr.
 obdelavo podatkov ankete), je v Dodatku obvezno navedena osnovna tabela, ki vsebuje
 številčne šifre odgovorov vsake osebe na vsa vprašanja oz. šifre vrednosti ali modalnosti vseh
 variabel (Tabela VARIABLE x OSEBE). Z dodatkom te tabele omogočimo drugim
 raziskovalcem, da naše podatke ponovno obdelajo in tako preverijo pravilnost naših izračunov
 ter da podatke dodatno obdelajo z drugimi tehnikami in jih tako kolikor mogoče izkoristijo.
 4.3.3.2. Obvezni prilogi
 4.3.3.2.1. Izjava o avtorstvu
 Za morebitnim dodatkom uvezemo Izjavo o avtorstvu.
 4.3.3.2.2. Povzetek
 Čisto na koncu povzamemo vsebino celotne naloge od pregleda problematike, problema
 metodologije do rezultatov, interpretacije, sklepnih ugotovitev in predlogov. Ta povzetek je
 dolg stran ali dve. V njem so vse bistvene informacije o nalogi.
 46
 5. POPRAVLJANJE IN TEHNIČNA UREDITEV BESEDILA
 5.1. Vsebinski popravki
 To so popravki, s katerimi dopolnimo, skrajšamo ali spremenimo vsebino posameznih
 poglavij poročila. Po izkušnjah sodeč je treba najpogosteje dopolniti teoretski uvod, ker je
 kandidat/ka upošteval/a preskromen nabor virov ali ker ni upošteval/a, da je teoretski uvod
 pregled dosedanjih spoznanj o problemu, ki ga obravnava. Pogosto je treba dopolniti opis
 metodologije, ker ni opisana izčrpno in natančno, pa tudi razpravo o rezultatih, ker je v njej
 premalo samostojnega razmišljanja ob rezultatih. Zgodi se, da sklepi niso jasni in nedvoumni,
 da so predlogi presplošni in ne izhajajo iz ugotovitev naloge, ampak so prepisani iz kakšnih
 socialnopolitičnih deklaracij. Čeprav je sistematika naloge v glavnem določena s tem
 navodilom, je razporeditev snovi znotraj posameznih poglavij prepuščena avtorju/avtorici.
 Včasih je zato treba kaj prerazporediti, da si posamezni vsebinski deli sledijo v smiselnem
 zaporedju.
 5.2. Pravopisni, slovnični in slogovni popravki
 Diplomsko delo je napisano v čistem in pravilnem slovenskem knjiţnem jeziku v skladu s
 pravili skladnje in pravopisa. Najbolje, da besedilo pregleda in popravi lektor. Lektor bo tudi
 vedel svetovati glede slogovnih popravkov, čeprav je slab slog zelo teţko popraviti. Slab
 jezik, slovnične in pravopisne pa tudi tipkarske napake so lahko razlog za zavrnitev
 diplomskega dela. Diplomsko delo ni nepomemben spis za rabo v zaprtem krogu, temveč
 knjiţna enota v javni visokošolski strokovni knjiţnici.
 5.3. Splošni napotki
 Oblika diplomskega dela se ravna po tehnični ureditvi strokovnih knjig. Oblika je stroga,
 poudarjena je jasna členitev besedila. Naloga je urejena podobno kot to navodilo. Razni
 okraski in eksperimentiranje z obliko črk, razporeditvijo besedila ipd. niso primerni.
 Ta navodila podajajo splošne usmeritve in priporočila, ki jih upoštevamo z razumnimi
 odstopanji.
 5.4. Urejevalnik besedila
 Besedilo je napisano z računalniškim urejevalnikom Word ali kompatibilnim programom.
 Hkrati z vezano nalogo oddamo besedilo tudi na zgoščenki. Zgoščenka ni namenjena izposoji,
 le rabi v čitalnici fakultetne knjiţnice, če delo ni dostopno na svetovnem spletu (gl. poglavje
 9).
 47
 5.5. Oblikovanje strani
 Polna stran naj ima 32 vrstic. Levi rob je lahko nekoliko širši od desnega, ni pa nujno. List
 popišemo samo na eni strani. Presledek med vrsticami naj bo 1,5. (Presledek med vrsticami
 tega besedila je samo 1.) Širina robov: levi 3 cm, desni 2 cm, zgornji 2,5 cm, spodnji od roba
 papirja do številke strani 2 cm, do roba besedila 3,5 cm. Manjša odstopanja od tega
 priporočila so dovoljena.
 5.6. Štetje in številčenje strani
 Strani začnemo šteti z notranjo naslovno stranjo. Ta ima zaporedno številko 1, vendar številke
 ne zapišemo. Številk tudi ne zapišemo na straneh, kjer je morebitno posvetilo ali moto, jih pa
 štejemo. Vse naslednje strani so oštevilčene. Številko strani pišemo desno spodaj.
 5.7. Nabor črk
 Primerna nabora sta TIMES (in iz njega izpeljani nabori) ali ARIAL. Ne uporabljamo
 okrasnih črk (script, matura, playbill ipd.). Vse besedilo je napisano z enakim naborom
 (dopustna izjema so naslovi). Ne pišemo z velikimi črkami, leţeče, krepko ali podčrtano. Te
 načine prihranimo za naslove in poudarke v besedilu. Velikost črk besedila je 12 (tako kot v
 tem besedilu). Velikost črk v naslovih je lahko enaka, saj so naslovi hierarhično oštevilčeni,
 lahko pa njihova velikost ustreza mestu naslova v hierarhiji (npr. naslov poglavja 14, naslov
 podpoglavja 13 ipd.).
 5.8. Oblikovanje poglavij
 Poglavja začnemo pisati na novi strani. Obseţnejša poglavja so laţje berljiva, če jih
 razčlenimo na podpoglavja. Podpoglavij ne začenjamo na novi strani.
 5.9. Oblikovanje tabel
 Tabele so natipkane. Črte uporabimo le za razmejitev glavnih razdelkov (glave, čela, vrst in
 stolpcev za vsote), ne pa za razmejitev vsake vrste in stolpca. Zadostuje poravnava s pomočjo
 ustreznih ukazov v urejevalniku besedila. Večje tabele lahko obrnemo po dolţini lista.
 5.10. Oblikovanje grafikonov in slik
 Grafični prikazi popestrijo nalogo. Narisani so v skladu s pravili za risanje grafikonov,
 oštevilčeni in naslovljeni.
 48
 5.11. Obseg naloge
 Obseg diplomske naloge ni predpisan in je odvisen od vsebine. Naloga je lahko kratka, a
 vsebuje pomembne in originalne misli, utemeljene z iznajdljivo zbranimi in obdelanimi
 podatki, ki sledijo neoporečni logiki. Lahko pa je obseţna, a razdrobljena, brez osrednje misli,
 logično nedosledna in neiznajdljiva. Bistveno je torej, da je v nalogi logično dosledno
 izpeljana osnovna misel – da ima naloga »rdečo nit«. Ker pa nam omejitev obsega pomaga, da
 se discipliniramo in bolje uredimo gradivo, se omejimo obseg 50-100 strani.
 5.12. Število izvodov
 Ko se prijavimo k diplomskemu izpitu, oddamo tri v spiralo vezane izvode diplomskega dela,
 za vsakega člana diplomske komisije enega. Če ima študent/ka poleg mentorice ali mentorja
 tudi komentorico ali komentorja, predloţi štiri izvode. V knjiţnico pa oddamo tekst (v eni
 sami datoteki) na zgoščenki (CD).
 6. DIPLOMSKI IZPIT
 6.1. Pogoji za pristop k diplomskemu izpitu
 Študent/ka se lahko prijavi za opravljanje diplomskega izpita, če je opravil/a vse študijske
 obveznosti, poravnal/a vse finančne obveznosti do šole, vrnil/a vse v knjiţnici FSD sposojene
 knjige in oddal/a vezane izvode diplomske naloge in izpis naloge na zgoščenki.
 6.2. Prijava k diplomskemu izpitu
 Študent/ka se prijavi k diplomskemu izpitu tako, da izpolni prijavnico na posebnem obrazcu
 »Prijava k diplomskemu izpitu«, ki ga dobi v referatu za študentske zadeve. Hkrati s prijavo
 odda vezane izvode diplomske naloge in izvod na zgoščenki, indeks in potrdilo knjiţnice
 FSD, da je vrnil/a vse izposojeno gradivo (za izredne študente še potrdilo računovodstva, da je
 poravnal/a finančne obveznosti).
 6.3. Pregled in ocena diplomskega dela
 Dekan/ja imenuje izmed visokošolskih učiteljev in učiteljic šole diplomsko komisijo, ki jo
 sestavljajo predsednik/predsednica, mentor/ica in član/ica. Komisija pregleda diplomsko delo,
 ga oceni ter izpelje in oceni diplomski izpit. Ocena diplomskega izpita je odvisna od ocene
 diplomske naloge in ocene zagovora in odgovorov na vprašanja komisije. Komisija se pri
 ocenjevanju diplomskega dela ravna po smernicah, ki jih sprejme senat.
 49
 6.4. Potek diplomskega izpita
 Predsednik/predsednica diplomske komisije ugotovi, ali kandidat/ka izpolnjuje pogoje za
 pristop k diplomskemu izpitu in mu/ji v primeru, da jih izpolnjuje, dovoli opravljanje izpita.
 Če kandidat/ka ne izpolnjuje vseh pogojev, na primer, če je komisija negativno ocenila
 diplomsko delo, predsednik/predsednica ne dovoli študentu/študentki opravljati diplomskega
 izpita. Če je kandidat/ka dobil dovoljenje za zagovor, najprej na kratko poroča o svojem delu.
 Priporočljivo je, da govori prosto. Poročilu lahko doda predstavitev (z uporabo prosojnic,
 videa, posterja, razstave, demonstracije). V poročilu povzame temeljne ugotovitve in kritično
 oceni svoje delo. Nato poda opisno oceno dela še mentor/ica. Sledijo vprašanja članov/članic
 komisije v zvezi s tematiko, ki jo obravnava naloga. Po zaprtem posvetu komisije, na katerem
 komisija sprejme oceno diplomskega izpita, predsednik/predsednica komisije javno razglasi
 oceno diplomskega izpita.
 6.5. Podelitev diplomske listine
 Takoj po opravljenem diplomskem izpitu dobi diplomant/ka v referatu za študentske zadeve
 potrdilo, s katerim lahko uveljavlja pravice, ki sodijo k novemu statusu. Diplomske listine se
 podeljujejo na svečan način enkrat ali dvakrat na leto. Diplomanti in diplomantke so osebno
 in pisno vabljeni na podelitev diplom.
 7. OBJAVLJANJE UGOTOVITEV DIPLOMSKE NALOGE
 Študent/ka lahko objavi diplomsko delo v celoti ali po delih. Pri tem mora na vidnem mestu
 navesti izvirni naslov diplomskega dela ter navesti fakulteto in mentorja ali mentorico.
 Diplomska naloga ni popolnoma samostojno študentovo delo. Študentu/študentki v večji ali
 manjši meri pomaga mentor/ica, katere/ga nasveti so lahko odločilni za plodno vsebinsko in
 metodološko usmeritev naloge. Neredko je študentova naloga del širše raziskave, za katero so
 konceptualni okvir, morda tudi merske instrumente in druge sestavine načrta raziskave
 izdelali drugi. Študentu/študentki so morda svetovali tudi drugi učitelji, učiteljice in sodelavci,
 sodelavke fakultete, s posredovanjem fakultete je prišel/prišla v stik z učno bazo, kjer je
 opravljal/a prakso ali zbiral/a podatke, s priporočilom fakultete in mentorja/mentorice je
 zbiral/a podatke na terenu, uporabil/a je storitve fakultetne knjiţnice in dokumentacije in
 druge tehnične moţnosti fakultete. Zato je prav, da se o nameravani objavi posvetuje z
 mentorjem/mentorico in v objavi navede vse, ki so mu/ji pri nalogi svetovali in pomagali.
 Diplomsko delo ali njegovi deli se lahko uporabljajo v študijskem procesu na FSD brez
 posebnega dovoljenja avtorja/avtorice, vendar z navedbo njegovega/njenega imena in imena
 mentorja/mentorice. Diplomsko delo je raziskovalno delo, ki mora biti dostopno drugim
 raziskovalcem, da lahko na izvirnem gradivu preverijo ugotovitve ali dodatno analizirajo
 zbrano gradivo. Zato si je mogoče izposoditi diplomsko delo v šolski knjiţnici. Podatke na
 zgoščenki je mogoče dodatno analizirati ali uporabiti za objavo. Pri tem mora raziskovalec ali
 raziskovalka obravnavati diplomsko delo kot vsak drug vir. ( sprejeto na senatu 23.9.2009)
 |  |   
		| Nazaj na vrh |  |   
		|  |   
		|  |  
   
	| 
 
 | Ne, ne moreš dodajati novih tem v tem forumu Ne, ne moreš odgovarjati na teme v tem forumu
 Ne, ne moreš urejati svojih prispevkov v tem forumu
 Ne, ne moreš brisati svojih prispevkov v tem forumu
 Ne ne moreš glasovati v anketi v tem forumu
 
 |  |